Saxat ur Ålandstidningen 30 april 2020

Övernäs Hem och Skola har tillsvidare ställt in alla planerade evenemang och aktiviteter på grund av Coronapandemin.

Klicka här för Fem råd till föräldrar i coronatider

Råden har Förbundet Hem och Skola i Finland utarbetat i samarbete med Suomen Vanhempainliitto 17.3.2020 #skolvardaghemma

Saxat ur Nya Åland 16 mars 2020

FÖRÄLDRAFÖRELÄSNING

Välkommen på föreläsning om tid, kärlek och gränser med Christoph Treier

Plats:             Auditoriet i Strandnäs högstadieskola i Mariehamn

Datum:         måndag 10 februari 2020

Tid:                Klockan 19.00 till ca 20.30

Arrangör:     Strandnäs hem och skola rf i samarbete med förbundet hem och skola i Finland.

Föreläsningen är kostnadsfri och öppen för alla föräldrar och vårdnadshavare. Ingen förhandsanmälan behövs. Har du förhinder denna kväll, kommer en ny chans att höra föreläsningen 7.4.2020 i Ytternäs skola.

Tid, kärlek och gränser

Den viktigaste uppgiften vi har som föräldrar är att älska och uppfostra våra barn och att bygga upp deras självförtroende och självkänsla. För lite tid med föräldrarna kan förstöra barnets självbild. Christoph Treier bjuder på en underhållande föreläsning med många ”aha-upplevelser”. Du får svar på frågor som t.ex. varför det är så viktigt att kunna säga nej eller varför det är så svårt att älska sina barn utan förbehåll. Utöver det förmedlas det många värdefulla praktiska tips för att stärka barnets självförtroende och självkänsla.

Saxat ur Ålandstidningen 10 januari 2020

Klicka här för reportaget

Vernissage av årskurs 7:s alster för skolkatalogen under temat ”vardagens föremål, fångade i popkonst stil”

Tack alla elever för fina alster och Bildkonstlärare Erica Signell för fint arbete!

Foto: Sanna Könönen-Wahlstedt

Medlemsavgift och beställning av skolkatalog 2019-2020

Saxat ur Ålandstidningen 3 december 2019

Saxat ur Ålandstidningen 25 november 2019

Länk till tidningen >>> Hem och skola tar strid för mellanmålet

10 OKTOBER 2019

Idag överräckte Hem och Skola basketbollar, fotbollar, hopprep, bordtennis racketar och bollar till elever i skolan för användning under rasterna. På bilden elevråden för låg- och mellanstadiet och högstadiet samt lärare.